Návštěva v partnerském městě Rice Lake

V roce 2018 uplynulo výročí 25 let od podepsání smlouvy mezi partnerskými městy Žamberk a Rice Lake, USA. K oslavě tohoto výročí zamířila v roce 2019 do Žamberka pětatřicetičlenná delegace z Rice Lake, následující rok se měla do Rice Lake vydat tříčlenná skupina ze Žamberka. Bohužel kvůli Covidu-19 došlo k posunutí této cesty až na letošní rok. Po různých peripetiích jsme nakonec odletěly dvě – předsedkyně Komise pro zahraniční styky města Žamberka Šárka Strnadová a Lucie Vávrová, členka komise pro mimoevropskou sekci a učitelka žambereckého gymnázia, které každoročně vysílá studenty na střední školu do Rice Lake.

Do Rice Lake jsme dorazily v úterý 27. 4. odpoledne, ubytovaly jsme se v hostitelské rodině a dostaly jsme asi hodinu na rozkoukanou, než jsme jely na oficiální přivítání na radnici. Při této příležitosti jsme se seznámily a přivítaly se spoustou lidí z americké strany, kteří jsou v partnerství zapojeni. Zároveň nás ihned „přepadl“ novinář z místního rádia, který s námi chtěl udělat rozhovor. Po více jak dvanáctihodinovém cestování a sedmihodinovém časovém posunu jsme se obě cítily vyloženě připravené na takový rozhovor, ale zvládly jsme to:-)

Další den nás čekala prohlídka města s různými obchody, zajímavostmi, lokálními dílnami a také představení místního policejního a hasičského oddělení. Večer se konalo přivítání v místním klubu, kde nás čekalo asi čtyřicet lidí včetně výměnného studenta Fandy Hebra, představitelů RLIFA, současných i bývalých hostitelských rodin.

Ve čtvrtek a v pátek jsme měly dny spojené se školami. První den jsme navštívily Northwood Technical College, která zhruba odpovídá české vyšší odborné škole, ale má podstatně širší záběr – od zemědělství přes zdravotnictví až po technické obory, které jsou jednoleté či dvouleté. Dále jsme navštívily dvě odloučená pracoviště University of Wisconsin – jedno přímo v Rice Lake, kde jsme také přispěly do přednášky Deb Neuheisel-Smith o partnerských městech a jejich zrodu, druhé pak v Eau Claire, které je vzdáleno asi hodinu jízdy od Rice Lake.

Páteční den začal českou snídaní, kterou nám připravili studenti kurzu vaření na střední škole. Poté jsme si školu prohlédly, navštívily některé hodiny a dopoledne ukončily jednáním o další podobě studentských výměn. Odpoledne jsme ještě přejely do middle school (=přechod mezi naším prvním a druhým stupněm) a elementary school = náš první stupeň.

Víkend byl trochu volnější, podívaly jsme se na korunovaci krále a královny maturitního plesu, shlédly jsme divadelní hru Ocelové magnólie či navštívily destilérku, kde si veškeré přísady na výrobu alkoholu sami pěstují či vyrábí.

V pondělí jsme se s hostiteli vydaly do města Duluth, které se nachází na západním pobřeží Hořejšího jezera a je významným přístavem s námořním muzeem a zdvihacím mostem (pro příjezd velkých nákladních lodí). Na cestě zpět jsme se stavily v národním parku Amnicon Falls s divokou řekou a vodopády.

V úterý jsme objevovaly české kořeny ve Wisconsinu. Navštívily jsme městečko Haugen, které je vzdálené asi dvacet minut jízdy od Rice Lake a ve kterém naleznete Česká Opera House, a také české muzeum v budově staré školy. Dokonce jsme zde slyšely češtinu z úst jedné velmi staré, ale velmi milé dámy.

Ve středu nás americký kolega provedl po dvou největších firmách v Rice Lake – Rice Lake Weighing vyrábějící různé typy vah a jejich příslušenství a Thomas Precision vyrábějící strojní zařízení pro potravinový průmysl. Závěrem jsme viděly obrovskou rodinnou farmu s cca 4000 kusy dobytka.

Večer se s námi přišlo rozloučit velké množství lidí, musím se přiznat, že i mně slza ukápla, když jsem viděla jejich srdečnost a vřelost. Zároveň byla večeře i benefiční, naše americké přátele poměrně dost trápí situace na Ukrajině, co se zde děje a jak je to s uprchlíky, jsme vysvětlovaly během našeho pobytu několikrát. Jako projev solidarity zde vybrali přes 600 dolarů, které poslaly s námi do ČR na pomoc uprchlíkům v Žamberku a okolí. Dar byl předán na konto města Žamberka a bude použit na školní obědy dětí z Ukrajiny, které docházejí do škol v Žamberku.

Ve čtvrtek nás čekala pouze procházka, pak balení věcí a dvouhodinová cesta do Minneapolis na letiště.

Návštěva to byla intenzivní a srdečná a musíme poděkovat všem americkým rodinám i jednotlivcům za to, jak se o nás starali, jaký program připravili a také za jejich laskavost a trpělivost. Příští rok budeme slavit již 30 let tohoto přátelství a budeme se těšit na další návštěvy ať už zde v Čechách, nebo opět v Rice Lake!